Medarbeidersamtale

Medarbeidersamtalen er en strukturert samtale mellom leder og ansatt. Samtalen skal legge til rette for medarbeiders karriere- og kompetanseutvikling, faglige prestasjoner og et godt arbeidsmiljø. Medarbeider­samtalen gjennomføres årlig og kommer i tillegg til den regelmessige dialogen mellom medarbeider og leder. Det er leders ansvar å kalle inn til samtalen, og medarbeider er pliktig til å delta. 

Formålet med medarbeidersamtalen er å skape motivasjon for utvikling ved å gi tilbakemelding til den enkelte medarbeider på situasjonen i dag, og legge forholdene til rette for gode jobbprestasjoner og medarbeiders utvikling og trivsel i tiden som kommer. En god medarbeidersamtale vil dessuten være et viktig virkemiddel for å fremme et godt arbeidsmiljø.

Samtalen skal dreie seg om arbeidet medarbeider utfører, med tema som er tilpasset både medarbeiders arbeidssituasjon og enhetens behov og mål. Medarbeidersamtalen skal gjennomføres årlig.


Å skape en verdifull samtale

Medarbeidersamtalen må oppleves som positiv for medarbeideren for at den skal ha en verdi, hvis ikke kan samtalen virke mot sin hensikt. Relasjonen og tillitsforholdet mellom nærmeste leder og medarbeider vil påvirke kvaliteten på medarbeidersamtalen og opplevelsen av om det blir en god eller dårlig samtale for medarbeideren. Gode medarbeidersamtaler kjennetegnes av en åpen og personlig tone. Samtalen skal være arbeids- og utviklingsorientert og dreie seg om tiltak og handlinger som leder og/eller medarbeider er i stand til å endre, løse eller påvirke.

For at medarbeidersamtalen skal oppleves som positiv og nyttig for medarbeiders og avdelingens utvikling, må leder legge til rette for konstruktiv dialog og tilbakemeldinger. Det betyr at lederen må forberede seg godt og sette seg inn i arbeidsoppgavene og arbeidssituasjonen til medarbeiderne han/hun har personalansvar for.

 

.