Arealoverføring er overføring av areal mellom naboeiendommer, uten at arealet blir opprettet som en egen eiendom.
Arealoverføring innebærer to tjenester/prosesser:
- Godkjenning av arealoverføringen.
- Oppmåling av ny grense. Grensepunktene blir merket, målt inn og nye grenser registreres i eiendomsregisteret.
Du kan bestille begge tjenestene samtidig, eller bestille de hver for seg. Søknadsskjemaet er det samme for begge tjenestene, men kun søknad om arealoverføring behøver nabovarsel.
Her finner du søknadsskjema
Skjema for søknad om tillatelse til tiltak uten ansvarsrett (PDF, 257 kB)
Skjema for krav om matrikulering, herunder rekvisisjon av oppmålingsforretning (PDF, 108 kB)
Utfyllende informasjon finner du her:
Eier av grunneiendom, anleggseiendom eller registrert jordsameie
- Bestill naboliste fra kart- og byggesaksbutikken.
- Send ut nabovarsel basert på listen fra kommunen. Du kan bruke papirskjemaet for nabovarsel til Direktoratet for Byggkvalitet (DiBK). Naboene skal ha kopi av de samme vedleggene du sender til kommunen.
- Send søknadsskjema til kommunen. Husk at alle eiere av berørte eiendommer må signere søknadsskjemaet. Vedlegg:
- Kart som viser ønsket grense
- Gjenpart m/kvittering for nabovarsel
Partene er ansvarlig for å fremskaffe nødvendige erklæringer og sender alle nødvendige dokumenter samlet til kommunen. Selger skal godtgjøre at oppgjørsform er avtalt og at oppgjøret er sikret. Ta eventuelt kontakt med en advokat eller eiendomsmegler for å få bistand.
Det må foreligge tillatelse fra kommunen til arealoverføring etter plan- og bygningsloven. Det må også foreligge nødvendige erklæringer om overdragelse av eiendomsrett, pantefrafall og konsesjoner for det aktuelle arealet.
Behandling:
Kommunen innhenter nødvendige opplysninger og gjennomfører oppmålingsforretning med arealoverføring i henhold til endelig vedtak etter plan- og bygningsloven. Det utstedes et matrikkelbrev som sendes til rekvirenten.
Behandlingstid:
Når endelig vedtak etter plan- og bygningsloven foreligger, skal kommunen ferdigbehandle saken (innbefattet å fullføre matrikkelføringen)innen 16 uker hvis ikke annen frist er avtalt.
Klagefristen er tre uker og løper fra det tidspunktet du har mottatt matrikkelbrevet eller underretning om føringen i matrikkelen. Både hjemmelshavere, eiere og festere som avgjørelsen har betydning for, kan klage på arealoverføringen. Du sender klagen til kommunen som også kan gi veiledning. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren i Nordland, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Benytt gjerne vårt elektroniske skjema ved innsending av klage.