Bekymringsmelding eller akuttberedskapEr du bekymret for et barn eller en ungdom, skal du kontakte barnevernet. Barn og ungdom kan selv ta kontakt med oss. . Slik melder du fra til barnevernet Vi ønsker primært at du sender bekymringsmeldingen via elektronisk bekymringsmelding Du kan også ringe oss eller møte opp personlig i Vefsn kommune som er vertskommune. Du som privatperson kan velge å være anonym. Barneverntjenesten ønsker likevel helst at du sier hvem du er, fordi det gir saken troverdighet. Hva skjer videre med bekymringsmeldingen? Meldingen blir gjennomgått innen en uke. Akuttsaker avgjøres straks. Barnevernet vil enten starte en undersøkelse eller henlegge meldingen dersom det er åpenbart at den er grunnløs. Det skal snarest gjennomføres en undersøkelse - senest innen 3 måneder. Undersøkelsen skal være tilpasset sakens alvorlighetsgrad, stå i forhold til meldingens innhold og ivareta barnets beste. Dersom undersøkelsen gir grunnlag for hjelpetiltak, skal barneverntjenesten iverksette tiltak etter loven. Telefonnummer Indre Helgeland barnevernvakt: 99285300 Er situasjonen akutt og utenom ordinær kontortid, kan du ta kontakt med barnevernstjenestens vakttelefon. 116111 Alarmtelefonen er for barn og unge som er utsatt for vold, overgrep og omsorgssvikt. Alarmtelefonen er døgnåpen hele året, og besvarer henvendelser på telefon, chat, e-post og sms. Voksne som er bekymret for barn kan også ringe. 02800 Politiet Meldeplikt Hvem har meldeplikt? . Publisert av Rune Stabbforsmo Sist endret 08.12.2022 09.31