Hvem kan få avlastningsopphold?
Personer med nedsatt funksjonsevne eller kronisk sykdom kan få avlastningsopphold på sykehjem for å avlaste pårørende som har den daglige omsorgen.
Pris
Avlastningsopphold på sykehjem er gratis.
Hvordan søker jeg?
Har du behov for avlastning, kan du søke kommunen om avlastningsopphold på sykehjem for den omsorgstrengende. Søknaden bør være tydelig og detaljert når du beskriver dine behov.
Beskriv hva du trenger hjelp til, så vurderer vi hvilken tjeneste som passer best for deg. Avhengig av informasjon i søknad, vil saksbehandler kunne ta kontakt med deg for videre saksgang.
Det er den som trenger hjelp, eventuelt verge eller pårørende med fullmakt som digitalt signerer søknaden. Du kan få hjelp av helsepersonell eller andre til å fylle ut søknaden.
Hva må du gjøre før du søker?
- Du må ha tilgang til ID-porten (BankID, BankID på mobil, Buypass, Commfides)
- Om verge eller pårørende logger seg inn med ID-porten, må fullmakt legges ved.
- Last ned og fyll ut fullmakt her (PDF, 70 kB)
- Fullmakten må legges ved søknaden som PDF eller bildefil
Gå til søknadsskjemaet
Alternativ søknad i papirversjon
Kontakt tjenestekontoret, så sender vi deg søknadsskjemaet.
Søknadsfrist
Det er ikke søknadsfrist, søknader behandles fortløpende.
Hva skjer videre?
Du vil motta bekreftelse på innsendt søknad.
Svar på søknad kommer innen 4 uker.
Hvis vi ikke klarer det, vil vi kontakte deg og fortelle hvor lang tid vi tror det vil ta.
For å forsikre oss om at du får det tilbudet som passer best for deg, kommer vi vanligvis på hjemmebesøk. Avtale om hjemmebesøk gjør vi med deg eller den du har gitt fullmakt.
Du kan få innvilget en eller flere helse- og omsorgstjenester. Når du søker helse- og omsorgstjenester er det tjenestekontoret i kommunen som behandler søknaden.
Klageadgang
Du kan klage på kommunens avgjørelse iht. pasient- og brukerrettighetsloven. Fristen er fire uker fra du mottok svarbrevet. I klagen oppgir du hva du ønsker endret og begrunner dette. Kommunen kan gi veiledning ved behov.
Klagen sender du til den avdelingen som sendte svarbrevet. De vil vurdere om det er grunn til å gjøre endringer. Dersom beslutningen ikke blir endret, sender kommunen saken videre til Statsforvalteren.
Har du ikke fått nødvendig hjelp eller er misfornøyd med hvordan tjenesten er utført, kan du klage. Forklar hva du er misfornøyd med og hvilke endringer du ønsker. Send klagen til kommunen eller direkte til sykehjemmet. Dersom klagen blir avvist, eller kommunen mener at rettighetene dine er oppfylt, vil de sende klagen videre til Statsforvalteren.
Benytt gjerne vårt elektroniske skjema ved innsending av klage
Aktuelle lover
Forskrift for sykehjem m.v.
Forskrift om kontantytelser fra folketrygden
Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 a (Kommunens ansvar for tilbud om opphold i sykehjem eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester)
Helse- og omsorgstjenesteloven § 11-2 (Vederlag for helse- og omsorgstjeneste)
Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1e (Rett til opphold i sykehjem eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester)
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 7 (Klage)
.