Kontroll av tobakkssalg og innkreving av tilsynsavgiftAlle som selger tobakksvarer skal være registrert i tobakkssalgsregisteret og betale en tilsynsavgift.Registrering og avregistrering i tobakkssalgsregisteretAlle som selger tobakksvarer må registrere seg i tobakkssalgsregisteret i Helsedirektoratet. Det gjelder også de som selger e-sigaretter, gjenoppfyllingsbeholdere, urtebaserte røykeprodukter og andre tobakkssurrogater.Hvis du skal slutte å selge tobakksvarer, må du avregistrere deg i tobakkssalgsregisteret. Her kan du registrere dere i tobakkssalgsregisteret i HelsedirektoratetLes mer om hvordan du registrer og avregistrerer tobakkssalg hos Helsedirektoratet Kontroll av tobakksalgKommunen kontrollerer at steder som selger tobakksvarer overholder følgende bestemmelser i tobakkskadeloven:Salg av tobakksvarer (aldersgrense, selvbetjening, gratisutdeling og rabatt)Reklameforbudet (inkl. sponsing og oppstillingsforbudet)Krav til merking og utforming av tobakksvarer (standardiserte pakninger, helseadvarsler, minstestørrelser)Forbud mot salg av tobakksvarer/-surrogater som ikke er lovlig importert eller kjøpt fra registrert grossistSalg i strid med salgsforbudKrav til internkontrollForbud mot enkelte produktkategorierFlere av bestemmelsene gjelder både tobakksvarer og tobakkssurrogater. TilsynsavgiftAlle salgssteder for tobakk må hvert år betale en tilsynsavgift til kommunen. Tilsynsavgiften for faste salgssteder er 4.500 kroner i året. Retningslinjer og loverTobakksskadelovenTobakksalgsforskriften . Publisert av Inger Lise Flotnes Sist endret 06.02.2025 09.51